مؤلف "النهاية" يرد على الانتقادات ويدافع عن المسلسل

منذ 4 سنوات
ندى عصام

رد المؤلف المصري عمرو سمير عاطف، على الانتقادات التي طالت مسلسل "النهاية" للفنان يوسف الشريف، والذي يعرض ضمن المنافسة الرمضانية لهذا العام.

وكتب المؤلف، عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك":"وارد جدا ان يكون عندك رأي ولما يمر وقت وتقدر تشوف احسن انك تغيره لا ده غلط ولا عيب ولا نفاق ولا اى حاجه غير انك ببساطة بقيت اقدر على انك تقيم الأمور".

وأضاف:"فيه ناس عماله تطلع بوستات عمرها خمس وست سنين لدرجة ان فيه واحد جاب مقال كنت كاتبه من ١١ سنه ومعظم الآراء اللى فى البوستات دى انا دلوقتي شايف انها غلط لدرجة أن فيه منها انا دلوقتي مؤمن بعكسه وكل ده عشان يهاجموا المسلسل ويحملوه بمعاني لا يحتملها وبعيد كل البعد عنها".

وتابع قائلًا:"من فضلك عايز تقيم عمل فنى قيمه من خلال عناصره ومن حقك انه يعجبك او ما يعجبكش".

ويدور المسلسل حول أحداث عام 2120 عن سيطرة التقدم التكنولجي في حياة البشر ومحاولات مهندس يؤدي دوره " يوسف الشريف " بطل المسلسل السيطرة عليه والحد منه في محاولة لإعادة المجتمع إلى ما فترات القرن العشرين ، عبر تدشين روبرت يحاول من خلاله الحد من سيطرة الخيال .

"النهاية"من تأليف عمرو سمير عاطف وإخراج ياسر سامي وإنتاج شركة سينرجي ومن بطولة يوسف الشريف وعمرو عبدالجليل وأحمد وفيق وناهد السباعي ومحمود الليثي .

تعليقات و آراء